הודעה לעיתונות על יציאה לקול הקורא

לראשונה
משרד התחבורה יוצא בתחרות לרשויות המקומיות לקידום תחבורה בת קיימא במרכזי הערים
שר התחבורה: המיזם נועד לעודד מעבר של נוסעים מרכב פרטי לתחבורה ציבורית להליכה ברגל ולרכיבה באופניים, במטרה לשפר את איכות החיים של התושבים בערים. בכל עיר בעולם שבה הונהגו פרויקטים דומים, צומצם השימוש בכלי רכב פרטיים.

משרד התחבורה מקדם בימים אלה מיזם מיוחד להפיכת מרחבים עירוניים בערים גדולות בארץ למרחבים שיתנו עדיפות להולכי הרגל, רוכבי האופניים ומשתמשי התחבורה הציבורית, על חשבון הרכב הפרטי. זאת, במסגרת תכניתו של שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ' לעודד תחבורה בת קיימא בכל רחבי הארץ.

במיזם המיוחד, שייצא לדרך בחודש הבא, יוכלו 30 הרשויות המקומיות הגדולות בישראל, להפוך אזורים עירוניים במרכזי הערים הצפופים, ולהופכם לאזורים מזמינים נעימים ובטוחים, שיתנו עדיפות עליונה להולכי הרגל. המיזם החדש, המכונה "בזכות הדרך", מבוצע בשיתוף המועצה הישראלית לבנייה ירוקה.

מדובר בין השאר במתן עדיפות בדרך להולכי הרגל, על פני הרכב הפרטי. עדיפות זאת תכלול בין השאר הרחבה של המדרכות, הארכת מופע הרמזורים במעברי החציה לטובת הולכי רגל, שיפור סביבת תחנות האוטובוסים, תוספת שבילי אופניים, אפשרות לסגירת רחובות לכניסת כלי רכב, התקנת הצללות על מדרכות ועוד.

משרד התחבורה, יחשוף באירוע פתיחה שיתקיים ב-8/9 את פרטי ה"קול הקורא" המיועד ל-30 הרשויות המקומיות הגדולות בישראל. המיזם מזמין את הרשויות להשתתף בתחרות, שתתקיים בין מגישי ההצעות. הפרויקטים שיתוכננו יוצגו לועדת שיפוט מיוחדת של התחרות, שתבחר את הפרויקטים על פי הפרמטרים שנקבעו.

משרד התחבורה הקציב 12 מיליון שקלים, לתכנון הפרויקטים ברשויות שיבחרו להשתתף בתחרות, ויעניק להם ליווי צמוד של צוות מקצועי, הכשרות וסדנאות, וכן ידע וכלים חדשניים שכבר יושמו בהצלחה במרחבים עירונים ברחבי העולם. כל פרויקט שייבחר לביצוע יזכה לתקצוב של משרד התחבורה.
שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ' ציין כי המיזם נועד לעודד מעבר נוסעים מרכב פרטי לתחבורה ציבורית ולתחבורה ירוקה, ולשפר את איכות החיים של התושבים בערים. לדבריו, בכל עיר בעולם שבה הונהגו פרויקטים דומים, צומצם השימוש בכלי רכב פרטיים, עלתה פעילות הולכי הרגל ורוכבי האופניים ברחוב, דבר שהביא בין היתר להתחזקות העסקים במרכזים אלה. "שדרוג המרחב הציבורי עבור הולכי הרגל, מיתון תנועה, וסלילת רשת שבילי אופניים יאפשרו לצמצם באופן משמעותי את השימוש ברכב פרטי, בתוך הערים, לצמצם את תאונות הדרכים, ולהפחית באופן דרסטי את זיהום האוויר הנפלט מכלי הרכב. הפרוייקט משתלב גם ברצונן של הערים לחזק את העסקים במרכזן", הוסיף שר התחבורה.

מנהל אגף תכנון תחבורתי במשרד התחבורה, שי קדם ציין כי התחרות מהווה הזדמנות לקדם פרויקטים לשיפור המרחב העירוני, על ידי הקצאה מחדש של זכות הדרך. "אנו מזמינים את ראשי הרשויות לקחת חלק בתהליך פורץ דרך, ולהצטרף למגמה העולמית של שדרוג מרכזי הערים באמצעות הפיכת הפירמידה – מהעדפת כלי רכב פרטיים במרכזי הערים, להעדפת הולכי רגל, רוכבי אופניים ותחבורה ציבורית. התהליך יקנה לרשויות המקומית כלים חדשניים וידע מקצועי לתכנון, קידום וביצוע מרחבים טובים, בריאים ובטוחים יותר עבור משתמשי הדרך", אמר קדם.

דוגמאות מתהליכים דומים בעולם ניתן למצוא באינטרנט, ובין היתר באתרים –
https://www.urb-i.com/before-after

https://www.archdaily.com/773139/before-and-after-30-photos-that-prove-the-power-of-designing-with-pedestrians-in-mind

https://archpaper.com/2014/01/before-after-24-of-new-york-citys-most-transformative-road-diets/

 

שתפו את הפוסט

פוסטים נוספים